Något som jag fullkomligen älskar att både jobba med och tänka kring är hur ett varumärke byggs. Det finns knappast något enkelt recept för hur det ska gå till, men det är i vilket fall säkert att det finns flera sätt att sätta sin prägel dels på sig själv men också på marknaden. Att bygga ett varumärke kan ta lång tid och det är samtidigt viktigt att man gör det på ett sätt som man kan kontrollera, för i slutändan så kommer ditt varumärke vara det som dina kunder och allmänheten ser det som. Och det är en bild som du vill kunna kontrollera.

Sätt dig i förarsätet

När man har arbetat så mycket med varumärken som jag har gjort så är det lätt att se att det är många som inte har en blekaste aning om hur deras varumärke egentligen är. Jag har träffat väldigt många som har en övertygelse om sitt eget varumärke och vad det står för, samtidigt som uppfattningen i det offentliga är en helt annan. Det är svårt för många att inse att det är på det här viset, men om man inser det så kommer man att ha mycket att vinna på det. Det betyder att man kommer kunna utnyttja situationen till det bästa och ge sin kundkrets det som de vill ha, samtidigt som man kan locka fler.

Med andra ord så är en varumärkeskännedom hos det egna varumärket av yttersta vikt, och det gäller att handla utifrån det intryck man ger. Genom att göra det så kommer man på ett betydligt bättre sätt ha möjlighet att kontrollera varumärkets uttryck och anpassa det, och inte enbart låta det leva sitt eget liv i kulisserna, där företaget och varumärket representerar en bild som inte alls stämmer överens med verkligenheten. Det här är en svår resa att göra, men det är en resa som är värd varenda meter.