Idag så befinner vi oss i en verklighet där företagsklimatet är direkt utsatt. Det som tidigare enbart var insändare och telefonsamtal, samt snacket på stan, har nu förflyttats till en offentligt digital öppen plats där alla kan läsa minsta lilla och dela kritik och åsikter om företag. Det betyder att det finns mycket att ta ställning till idag, och framför allt mycket att ha koll på. Befinner man sig inte där människor pratar om en på ett öppet sätt så kommer man också att ha problem med att tackla alla moderna problem. Därför finns det en anledning för de flesta att finnas på sociala medier – och gör man det rätt så är det en effektiv marknadsföring!

Ta kontroll och ha kul!

Det är det som sociala medier handlar om – att man ska ha roligt! Det är viktigt för företag att vara medvetna om att människor inte är på sociala medier för att handla eller liknande, utan de är där för att de vill ha roligt och få sitt sociala utbyte. Genom att få det så kommer de också få möjligheten att slappna av och mest luta sig tillbaka som man gärna gör i sociala sammanhang, och kan man som företag använda sig av denna inställning så kan man vinna mycket på det.

Sociala medier ska helt enkelt vara kul och inte användas primärt som en annonseringsmöjlighet, även om det också är en del av ekvationen. Det handlar för företag om att vara ödmjuk och arbeta långsiktigt för att bygga relationer och här är det kundservice som kanske är det viktigaste av allt. Det gäller att hantera och sörja för den kritik och de åsikter som kommer in, för om man gör det så visar man att man bryr sig om minsta möjliga del, vilket är ett sätt att bygga relationer med kritikern och andra som ser att du gör det!